Middenbouw

Welkom op de pagina voor de middenbouw. Met de ideeën en het materiaal op deze pagina kun je het thema slaap en ontspanning behandelen. De ideeën worden het komende jaar steeds verder aangevuld met voorbeelden en materialen. Geef het thema een naam zoals ‘Slaap lekker’, ‘Maan en sterren’ of ‘Lekker dromen’. Voor de middenbouw kun je de volgende leerdoelen hanteren:

  • Leerlingen weten waarom slaap belangrijk is.
  • Leerlingen kennen de tips en omstandigheden om lekker te kunnen slapen.

Je kunt het thema starten met:

Verder vind je op deze pagina allerlei suggesties voor verschillende activiteiten.

Slaap Lekker

JOGG heeft in het kader van de slaapweek verschillende materialen ontwikkeld die, afhankelijk van de groep, ook in de middenbouw bruikbaar zijn.
Staat jullie school in een JOGG-gemeente? Dan kun je sommige materialen gratis in print bestellen via de plaatselijke JOGG-regisseur.

Ontspanningsoefening

Dit is een ontspanningsoefening voor de middenbouw. Gebruik dit filmpje ter ondersteuning, maar leer de oefening zelf met de groep te doen. Vertel de leerlingen dat ze deze oefening ook voor het slapengaan kunnen doen.

Taalactiviteiten

  • Laat de bibliotheek een set boeken samenstellen over slaap en ontspanning.
  • Maak een woordspin over slaap of ontspanning.
  • Laat een opstel of een (Haiku) gedicht maken over de mooiste droom. Plak dit op een droomwolkje en hang op in de klas.
  • Geef iedere leerling een ander woord dat met slaap te maken heeft. Laat ze tekenen en of plaatjes zoeken die bij het woord passen. Dus bij het woord ‘bed’ worden verschillende bedden getekend of plaatjes van verschillende bedden gezocht.
  • Bedenk taalspelletjes met woorden over slaap, zoals een letterslang, galgje of wie ben ik?
  • Lees de GVR van Roald Dahl voor of het sprookje van de prinses op de erwt.
  • Laat een werkstuk maken over slaap of een aan slaap gerelateerd onderwerp.
  • Laat posters maken met een slaaptip.

Beweegactiviteiten

  • Maak een parcours of estafettebaan buiten of in de gymzaal. Laat dromen (blokken of pittenzakken) naar de overkant brengen.
  • Laat de kinderen het verschil voelen tussen inspanning en ontspanning. Laat ze met 4 tegelijk een mat (bed) rond de gymzaal sjouwen. Daarna mogen ze erop gaan liggen. Wat is het verschil? Laat ze voelen wat hun hart doet en wat doet hun ademhaling?
  • Doe ochtendgymnastiek.
  • Doe de ontspanningsoefeningen.
  • Maak van de slaapquiz een ren-je-rot-quiz.
  • Doe blindemannetje met een slaapmasker voor.

Rekenactiviteiten

  • Klokkijken op een wekker of klok.
  • Is het slaapdagboek ingevuld? Reken met elkaar de gemiddelde slaaptijd van alle leerlingen samen uit.
  • Hoeveel uur slaap je in een week?
  • Laat grafieken (staafdiagrammen) maken van de slaaptijden per week.
  • Laat een bed, een matras of beddengoed opmeten.
  • Maak een slaaprekenquiz.

Handvaardigheid

  • Laat een kussensloop of kussenhoesje versieren.
  • Maak een slaapmasker.
  • Maak je mooiste droom na in een kijkdoos. Dit is goed voor kinderen die vaak eng dromen. Ze kunnen dan even naar hun mooiste droom kijken.
  • Maak van jampotjes dromenpotjes.
  • Teken een dekbed met hoofdkussen en laat deze beplakken of inkleuren. Maak een foto van de leerling. Laat het hoofd uitknippen en op het hoofdkussen plakken.
  • Maak een groepswerk van de prinses op de erwt. Iedere leerling maakt een mooi versierde matras van een bepaalde afmeting. Plak ze allemaal boven elkaar op een groot vel. Laat een leerling de prinses maken en leg (plak) die bovenop alle matrassen.
  • Maak een dromenvanger van een papieren bordje. Midden eruit knippen, zodat er een ring overblijft. Prik er gaatjes in en rijg er draad door. Versier met veertjes en kraaltjes.
  • Laat leerlingen elkaar met krijt omtrekken op het schoolplein. Laat ze een deken over zichzelf tekenen. Steken hun voeten onder de deken uit?